Polski przemysł offshore to nie tylko firmy produkujące konstrukcje stalowe, ale również stocznie. W ich kontraktach dominują zamówienia na specjalistyczne jednostki pomocnicze, serwisowe, a także remonty platform wiertniczych.
Liderem w tym zakresie wciąż pozostaje Remontowa Holding. Wchodząca w jego skład Remontowa Shipbuidling zbudowała 5 jednostek PSV dla norweskiego armatora Siem Offshore. Są to pierwsze tego typu statki o napędzie LNG, które w całości powstały w Polsce. Docelowo będą obsługiwały pole naftowe Norske Shell na Morzu Północnym. Dla tego samego armatora zbudowano także specjalistyczny statek typu Cable Lay Vessel (CLV) przeznaczony do obsługi kabli podmorskich Jednostka Siem Aimery, o wartości ok. 100 mln euro, będzie pracowała na Morzu Północnym. Statek został wyposażony w nowoczesne systemy nawigacyjne, w tym system dynamicznego pozycjonowania DP2 oraz napęd diesel-electric.
Z kolei Stocznia Remontowa Nauta z Gdynim na początku 2016 r. zwodowała częściowo wyposażony kadłub (w ok. 70%) statku Esvagt Njord, służącegodo obsługi wież wiatrowych. Trafił on do norweskiej stoczni Havyard Ship Technology, gdzie dokończono budowę. Jednostka będzie wykorzystywana do serwisu i konserwacji wież wiatrowych u wybrzeży Wielkiej Brytanii.
Nauta przeprowadziła także remont klasowy platformy poszukiwawczej koncernu Lotos – Lotos Petrobaltic, oraz zaangażowana jestw przebudowę platformy Petrobaltic. Jednostka zostanie dostosowana do wydobycia i separacji ropy oraz gazu. Ponadto, pochylnie stoczni opuścił np. częściowo wyposażony kadłub statku przeznaczonego do obsługi morskich farm wiatrowych GloMar Wave, który powstał na zamówienie holenderskiej grupy GloMar, oraz kadłub jednostki PSV dla norweskiego armatora Siem Offshore - Siem Symphony. Częściowo wyposażony statek powstał na zlecenie stoczni Hellesøy Verft z Norwegii, gdzie został dokończony.
Natomiast gdyński Crist zbudował dwie częściowo wyposażone jednostki typu OSV (Offshore Service Vessel) do obsługi wież wiatrowych dla niemieckiego armatora Bernhard Schulte. Statki będą pływały w barwach koncernu Siemens.
Wcześniej Crist zasłynął nowatorskimi rozwiązaniami w zakresie budowy jednostek offshore. Dla niemieckiego koncernu Hochtief Solutions AG stocznia zbudowała 3 zaawansowane technologicznie statki do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych: Thor, Innovation i Vidar.
Crist zajął się także budową kadłubów statków offshore dla odbiorców z Niemiec i Norwegii, m.in. jednostki do układania rurociągów podwodnych Ceona Amazon, który powstał dla stoczni Lloyd Werft Bremerhaven AG czy rufowy blok dużego statku OCV (Offshore Construction Vessel) Island Venture, zbudowany dla norweskiej stoczni Ulstein.
Z tematyką przemysłu stoczniowego związany będzie jeden z paneli Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2016 – Przemysły Morskie.
Tekst opracowany został przy współpracy z czasopismem "Namiary na Morze i Handel".
fot. Przemek Kozłowski