Polski Związek Zarządców Statków (PZZS) podsumował swoją aktywność w 2016 r. i na początku 2017 r., której strategicznym celem jest stworzenie w Trójmieście Pomeranian Shipmanagement Center, dzięki któremu mamy stać się „Singapurem Bałtyku” w zarządzaniu światową flotą. W tym zakresie przedstawiciele Związku brali udział w posiedzeniach Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, gdzie rozmawiano na temat kwestii podatków i ubezpieczeń społecznych dla marynarzy, dyskutowali na temat panelu poświęconego ship managementowi w ramach Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2017 oraz udziału w kolejnej, drugiej już edycji konferencji Mare Forum w Polsce.
PZZS rozpoczął także aktywną działalność w zakresie promocji ship managementu wśród absolwentów Akademii Morskiej w Gdyni. Postanowiono ufundować nagrodę dla najlepszego studenta oraz zachęcać absolwentów uczelni do rozpoczęcia kariery zawodowej właśnie w zakresie zarządzania flotą. Wsparto również studia podyplomowe Modern Ship Management, które realizowane są na gdyńskiej Akademii Morskiej.
Szacuje się bowiem, że 73% wszystkich statków, podlegających międzynarodowym konwencjom, zarządzanych jest przez ship managerów. Także w Polsce liczba firm zajmujących się tego rodzaju działalnością systematycznie rośnie, czego przykładem jest powstanie PZZS. Armatorzy zamiast ściągać ludzi tam, gdzie jest praca i ponosić wysokie koszty funkcjonowania, bardzo często wolą przenieść się tam, gdzie są odpowiednio wyszkolone kadry, a koszty znacznie niższe.
Dlatego też kierunkiem, w którym należy podążać w najbliższej przyszłości jest zrealizowanie pomysłu stworzenia w Trójmieście Pomerania Shipping Center. Niezwykle istotne jest bowiem pokazanie możliwości, jakie spółki polskie mają w tym zakresie. Gdyby największe firmy zarządzające, w których jedna obsługuje 400-600 statków, otworzyły u nas chociaż oddziały, to w krótkim czasie moglibyśmy mieć kilkanaście takich instytucji i znaczną flotę kontrolowaną z Polski. I wtedy nasz bałtycki Singapur byłby na wyciągnięcie ręki.
Ponadto, z danych Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) wynika, że 1 miejsce pracy na morzu generuje 4 miejsca pracy na lądzie. Tworzy je również cały biznes związany z zarządzaniem flotą czy obsługą marynarzy (transport, wydawanie wiz, świadectw zdrowa), jak również branż niezbędnych do sprawnego działania całej firmy.
Obecnie PZZS zrzesza 17 członków i 7 współpracowników, którzy dysponują flotą 204 statków, o łącznej nośności 2,4 mln t.
Z tematyką ship managementu związany będzie jeden z paneli Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2017.
Tekst opracowany został przy współpracy z czasopismem "Namiary na Morze i Handel".
fot. Tadeusz Urbaniak/ZMPG-a S.A