Prom o napędzie hybrydowym P310 Elektra, wybudowany w stoczni Crist, został wybrany „Statkiem roku” w konkursie Marine Propulsion Awards 2018. Wyróżnienie dla Elektry zostało ogłoszone podczas konferencji Sulphur Cap 2020, 17 kwietnia br. w Amsterdamie.
Jednostka została nominowana przez zespół międzynarodowych ekspertów, a ostateczne zwycięstwo przyniosło jej oficjalnie głosowanie na witrynie konferencji Sulphur Cap 2020. Elektra pokonała zbiornikowiec Shella z napędem dual-fuel Cardissie oraz jednostkę Christophe de Margerie, gazowiec LNG firmy Sovcomfot.
Elektra to prom typu double-ended ferry pływający między Nauvo a Parainen. Ma 96 m długości, ponad 15 m szerokości i obsługiwany jest przez 3-osobową załogę. Na pokład zabiera 90 pojazdów i 372 osób.
Statek wyposażony jest w zestaw baterii akumulatorów o żywotności ok. 7 lat. Ładowanie baterii odbywało się za każdym razem, gdy prom będzie zawijał do portu i trwa tylko 5,6 min. oraz przez dłuższy czas 2 razy na dobę. Zestaw baterii akumulatorów o łącznej pojemności 1040 kWh, pozwala eksploatować prom - w normalnych warunkach - wyłącznie na zasilaniu z baterii przez cały rok. Jednak ze względu na trudne warunki pogodowe w Finlandii zimą (m.in. zalodzenie akwenów) prom ma możliwość używania (poza zasilaniem z baterii) wspomagania napędu w postaci 3 zespołów wysokoprężnych i ekologicznych silników w układzie diesel-electric. Ponadto, statek wyposażony został w baterie ogniw fotowoltaicznych zainstalowane na przedniej i tylnej ścianie nadbudówki.
Opracowanie i dostawę kompletnego rozwiązania elektro-energetycznej części hybrydowego systemu napędowego powierzono firmie Siemens. Dostarczyła ona elektryczny system napędowy BlueDrive PlusC. Zawiera on m.in. system przechowywania energii, napęd elektryczny z możliwością płynnej zmiany obrotów śrub napędowych oraz zintegrowany system automatyki systemu napędowego - alarmowy i monitoringowy. Z kolei PBS wyprodukowało akumulatory, a system ładowania dostarczyła firma Cavotec.
Elektra została zbudowana na zamówienie fińskiego armatora Finferries. Koncepcję promu opracowało okrętowe biuro projektowe Deltamarin Ltd. z Turku w Finlandii. Z kolei okrętowe biuro projektowo-konsultingowe StoGda Ship Design & Engineering Sp. z o. o. z Gdańska.
Z tematyką przemysłów okrętowego związany będzie jeden z paneli Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018
Artykuł opracowany we współpracy z pismem "Namiary na Morze i Handel".
Fot. źródło Namiary na Morze i Handel