Na niedawnych targach SMM w Hamburgu organizatorzy duży nacisk położyli na prezentację nowatorskich rozwiązań w zakresie ekologicznych silników okrętowych. Na ich prezentację przeznaczyli specjalną halę o powierzchni 3,5 tys. m². W tym zakresie bardzo dobrze radzą sobie polskie stocznie, które mają coraz większe doświadczenie w budowie jednostek z ekologicznym napędem.
Jedną z ostatnich produkcji był specjalistyczny statek typu Cable Lay Vessel (CLV) przeznaczony do obsługi kabli podmorski. Jednostka Siem Aimery, powstała w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding dla norweskiego armatora Siem Offshore, A wartym podkreślenia jest fakt, że statek został wyposażony właśnie w nowatorski napęd diesel-electric. Dla tego samego armatora powstaje w Gdańsku seria pięciu jednostek PSV (Platform Supply Vessel). Są to pierwsze tego typu statki o napędzie LNG, które w całości zostaną zbudowane w Polsce. Docelowo będą obsługiwały pole naftowe Norske Shell na Morzu Północnym.
Ponadto gdańska stocznia, która ma już w dorobku 15 jednostek zasilanych LNG, buduje trzy nowoczesne promy serii „Salish-Class" dla kanadyjskiego operatora BC Ferries. Będą one napędzane silnikami dual-fuel wykorzystującymi właśnie paliwo gazowe. Natomiast Gdańska Stocznia Remontowa SA zdobyła kontrakt na modernizację dwóch promów klasy "Spirit", tego samego kanadyjskiego armatora, która obejmie przede wszystkim dostosowanie ich do spalania LNG. Jest to pierwszy kontrakt na tego typu przedsięwzięcie zdobyty przez polską stocznię. Wcześniej w GSR przystosowywano jeden z silników promu Stena Germanica, szwedzkiego armatora Stena Line, do używania innego ekologicznego paliwa, a mianowicie metanolu.
W poprzednich latach stocznię Remontowa Shipbuilding opuściły m.in. takie jednostki, jak niemal bezemisyjny prom o napędzie gazowo-elektrycznym, który powstał dla duńskiej wyspy Samsø w środkowej Jutlandii oraz cała seria dwustronnych promów pasażersko-samochodowych, zasilanych LNG, dla norweskich armatorów Torghatten Nord AS i Fjord1. Zresztą budowane w Gdańsku promy zasilane LNG zyskały już uznanie na rynku. Świadczy o tym tytuł „Ekologicznego Statku Roku”, jaką w 2010 r. otrzymał prom fiordowy Moldefjord.
Chociaż warto zwrócić uwagę, że specjaliści dosyć sceptycznie zapatrują się na dalszy rozwój floty zasilanej gazem. Obecnie liczy ona 79 statków. Jednak niskie ceny ropy, a co za tym idzie paliwa żeglugowego oraz inne alternatywne sposoby dostosowania się do wymagań dyrektywy siarkowej powodują, że armatorzy wstrzymują inwestycje w zakresie budowy jednostek napędzanych LNG lub ich konwersji na paliwo gazowe.
Tematyka statków z ekologicznym napędem ma być poruszana w trakcie panelu „Przemysły morskie” w trakcie Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2016.
Tekst opracowany został przy współpracy z czasopismem "Namiary na Morze i Handel".
fot. Tadeusz Urbaniak/ZMPG-a S.A