Cyfryzacja branży morskiej stanie się, zdaniem specjalistów, kluczowym czynnikiem zwiększonej wydajności w tym sektorze.Cyfrowe rozwiązania mają pomagać w produkcji statków, zarządzaniu flotą, a głównym celem jest integracja całej logistyki dostaw.
- Cyfrowa transformacja na zawsze zmieni branżę żeglugową i utoruje drogę do stworzenia nowych modeli biznesowych. Szczegółowe informacje o ładunku i trasie, otrzymywane w czasie rzeczywistym, a także dane dotyczące działania i stanu statku oraz jego komponentów sprawią, że przyszłe łańcuchy dostaw będą znacznie łatwiejsze w obsłudze i wydajniejsze – podkreślił Knut Ørbeck-Nilssen, prezes DNV GL i przewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (IACS). Dodatkowo rozwój i rozprzestrzenianie się tzw. technologii chmury sprawi, że moc obliczeniowa komputera zmieni nie tylko sposób zarządzania danymi, ale także sposób w jaki projektowane i budowane będą statki.
Oprócz zwiększenia efektywności działania, digitalizacja wpłynąć ma również na poprawę bezpieczeństwa na pokładzie. Nowy poziom wsparcia podejmowanych decyzji zapewni lepszą kontrolę nad zasobami ludzkimi i systemami, zmniejszając liczbę incydentów.
Tym bardziej że cyfrowe narzędzia - jak stwierdziła Kjersti Kleven, członek zarządu norweskiej grupy stoczniowej Kleven Maritime AS i przewodnicząca SEA Europe - już teraz są coraz bardziej powszechne w gospodarce morskiej, w tym w przemyśle okrętowym. Chociaż jeszcze 2-3 lata temu zastosowanie tego typu rozwiązań uważano za science fiction, teraz stają się one naturalnym środowiskiem pracy. Zwróciła również m.in. uwagę na coraz szersze zastosowanie druku 3D i związane z tym szanse zastosowania tej technologii w produkcji.
- Przemysł okrętowy jest już w stanie skorzystać z ogromnych postępów w dziedzine robotyki. Ponadto w dobie cyfryzacji inwestycje w badania i rozwój mają ogromne
znaczenie dla branży - powiedziała K. Kleven.
Natomiast Wayne Jones, członek zarządu MAN Diesel & Turbo, korzyści wynikające z digitalizacji dostrzega w uproszczeniu i większej przejrzystości działania, np. poprzez zebranie wszelkich danych niezbędnych do obsługi łańcucha dostaw dla przemysłu okrętowego na wspólnej platformie dla całej, będącej w fazie rozwoju branży.
Jednak istnieje konieczność ochrony danych gromadzonych na platformach cyfrowych czy w internetowych chmurach. Dlatego też cyberbezpieczeństwo jest przedmiotem wspólnego projektu podejmowanego przez towarzystwa klasyfikacyjne zrzeszone w IACS.
Rozwiązania cyfrowe w gospodarce morskiej będą jednym z tematów Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018.
Tekst opracowany został przy współpracy z czasopismem "Namiary na Morze i Handel".
Na zdjęciu Bałtycki Port Nowych Technologii w Gdyni.
fot. UM Gdynia